Svenska Kocklandslaget inleder samarbete med Viking Line

Den högkvalitativa matupplevelsen är ett signum för rederiet Viking Line. Efter populära temaveckor, lyckade samarbeten med välkända kockprofiler och nydanande restaurangsatsningar höjs nu ambitionsnivån ytterligare. Från och med mars månad inleder Viking Line ett långsiktigt samarbete med Svenska Kocklandslaget och Svenska Juniorkocklandslaget.

Viking Line, Svenska Kocklandslaget och Svenska Juniorkocklandslaget inleder ett samarbete med syftet att vidareutveckla matupplevelsen ombord på Viking Lines sju fartyg. Landslagen kommer att skapa nya menyer och rätter samt inspirera och fortbilda restaurang- och kökspersonalen tillsammans med Viking Line. Landslagens kockar kommer även att göra gästspel ombord på fartygen.

– Vi ska vara i framkant på Östersjön i allt från trender och val av råvaror till det gedigna hantverkskunnandet i köket. Bara under förra året lanserade vi fyra helt nya restauranger ombord, så tempot är högt. Vi ser fram emot att tillsammans med Svenska Kocklandslaget och Svenska Juniorkocklandslaget nu förhöja matupplevelsen på Viking Line ytterligare, säger Bodil Ståhl, restaurangchef för Viking Line. 

Viking Line har sammanlagt närmare 40-talet restauranger och caféer på fartygen där utbudet spänner från klassisk buffé och hembakta godbitar till skaldjursplatåer, fine dining och innovativa avsmakningsmenyer. Svenska Kocklandslaget består av tolv kockar och konditorer som under ledning av lagledare Fredrik Andersson med framgång företräder Sverige i internationella matlagningstävlingar. Svenska Juniorkocklandslaget och lagledare Peter Jelksäter vann guld i Culinary Olympics så sent som i oktober 2016. Närmast satsar bägge landslagen på Culinary World Cup 2018 samt Culinary Olympics 2020. 

– Vi är mycket stolta över att få börja samarbeta med Viking Line och vi ser med spänning fram emot att få sätta igång det gastronomiska arbetet. Tillsammans med Viking Lines redan duktiga personal ska vi göra allt för att matupplevelsen ombord alltid ska hålla en hög och jämn klass. Tillsammans ska vi utveckla Östersjöns gastronomiska matupplevelse, säger Fredrik Andersson, lagledare för Svenska Kocklandslaget.


För mer information, kontakta: 
Niklas Zhovnartsuk, Brand Manager Viking Line
niklas.zhovnartsuk@vikingline.com, 08-452 41 24 

Eleonora Hansi, informationschef Viking Line Skandinavien
eleonora.hansi@vikingline.com, 08-452 41 41 

Fredrik Andersson, Lagledare Svenska Kocklandslaget
fredrik.andersson@kocklandslaget.se, 070-537 21 99

Peter Jelksäter, Lagledare Svenska Juniorkocklandslaget
peter.jelksater@juniorkocklandslaget.se, 070-735 98 18

Viking Line Skandinavien är det marknadsledande varumärket i passagerartrafiken på Östersjön med trafik mellan Finland, Åland och Sverige samt mellan Finland och Estland. Rederiet erbjuder passagerartrafik, rekreation samt frakttransporter med fartygen Gabriella, Mariella, Amorella, Rosella, Viking Cinderella, Viking XPRS samt Viking Grace. Koncernen omsätter ca 504 miljoner euro. Den årliga trafikvolymen uppgår till 6,5 miljoner passagerare och ca 119 500 fraktenheter. Läs mer på www.vikingline.se.