Med hållbarhet i fokus: GROHE och Svenska Kocklandslaget i nytt samarbete

Stockholm 11 april 2019

Närodlat och hållbart blir allt viktigare ingredienser i svenskarnas kök. Just hållbarhet står i fokus när den ledande sanitetsleverantören GROHE nu inleder ett samarbete med det Svenska Kocklandslaget. Samarbetet sträcker sig initialt över två år, till och med slutet av 2020. Det är en del av GROHEs storsatsning i Sverige, där företaget fokuserar på hållbara designlösningar för medvetna svenskar.

 

Svenska Kocklandslaget har skördat stora framgångar de senaste åren, inklusive en seger i Culinary World Cup 2018. Det har gett Kocklandslaget en plattform att kommunicera sina hjärtefrågor: närodlade svenska råvaror samt matlagning med kvalitet, miljö och hållbarhet i fokus. Dessa värderingar faller i linje med GROHEs satsningar på innovativa sanitetslösningar för köket. Samsynen kring hållbarhet är också anledningen till varför man initierat samarbetet.

 

– Vi är väldigt glada över detta samarbete. Att få möjlighet att jobba med ett globalt varumärke som lägger stor vikt vid innovation och miljöbesparande åtgärder är otroligt kul. Vi ser fram emot att tillsammans med GROHE arbeta fram fler bra lösningar för köksmiljöer, sägerFredrik Andersson, Team Manager för Svenska Kocklandslaget. 

 

Med det nya samarbetet vill GROHE bidra med sin expertis inom hållbara lösningar för köket. Samtidigt ser företaget en möjlighet i att stötta Kocklandslaget mot nya framgångar och för båda parter att kommunicera sina gemensamma kärnvärden. 

 

– Svenska Kocklandslaget är internationellt erkända för sitt nytänkande och fokus på miljö. Innovation och hållbarhet genomsyrar allt GROHE gör och det finns därför en gemensam värdegrund i samarbetet. Denna typ av partnerskap är otroligt roliga och inspirerande, samt en viktig del av den satsning GROHE gör i Sverige under 2019, säger Christina Holmberg, Marketing Manager på GROHE.

 

För mer information, vänligen kontakta:

Christina Holmberg, Marketing Manager 
Tel: +46 721 81 20 91

Mail:christina.holmberg@grohe.com

Om Svenska Kocklandslaget

Kocklandslaget består av 10 kockar och konditorer, samt tre elever, som tillsammans tävlar under svensk flagg. Laget leds av Fredrik Andersson, Team Manager och Team Captain Jimmi Eriksson. I november 2018 blev Kocklandslaget världsmästare i Culinary World Cup. Nästa stora tävling är Culinary Olympics i Tyskland i februari 2020.

 

Om GROHE

I norra Europa har GROHE sitt regionala högkvarter i Köpenhamn och lokala säljkontor i Oslo, Stockholm och Helsingfors. GROHE är världens största leverantör av sanitetsprodukter samt ett globalt varumärke, dedikerad åt att producera och erbjuda innovativa vattenprodukter. Under flera årtionden har GROHE hållit fast vid sina varumärkesvärderingar; teknologi, kvalitet, design och hållbarhet. Dessa värden belyser GROHEs engagemang för att utveckla enastående upplevelser och att erbjuda ”Pure Freude an Wasser”. Genom ingenjörsvetenskap, innovation och design starkt förankrad i Tyskland, kan GROHE stolt hänvisa till brickan ”Made in Germany”, som ytterligare förstärker kundernas förtroende för varumärket. Alla GROHEs produktionsanläggningar använder sig av tekniker av hög kvalitet, för att försäkra enhetlighet med GROHEs värden och standarder. GROHE kan därmed försäkra att produkterna motsvarar även de högsta förväntningarna för utförande och funktion.Under de senaste 10 åren har GROHEs framgång bekräftats av mer än 280 design- och innovationspriser, samt ett flertal topplaceringar som ”Tysklands mest hållbara stora företag”. Flera projekt av hög profil världen runt är försedda med GROHEs produkter, vilket bevisar hur både arkitekter, designers samt utvecklare föredrar GROHEs produkter.

 

I 2014 blev GROHE en del av LIXIL Group Corporation, ett börsnoterat företag listat på Tokyobörsen. LIXIL är en global marknadsledare inom sanitetsindustrin, och förvaltar en bred portfölj av kända varumärken som GROHE, American Standard, och INAX. LIXIL är också Japans största leverantör av bostads- och byggmaterial.Läs mer på www.grohe.com

Svenska Kocklandslaget inleder ett samarbete med mobilitetsföretaget Europcar, för att tillsammans stärka måltidslandet Sverige.

– Kocklandslaget och deras framgångar bidrar till att sprida svensk gastronomi och smakupplevelser över hela världen. Vi vill nu hjälpa till med det arbetet och ska i fortsättningen se till att Kocklandslaget tar sig fram på ett miljöeffektivt sätt säger Niclas Runberg, Europcars försäljnings- och marknadsdirektör i Sverige.

Samarbetet löper till att börja med under ett år och omfattar kocklandslagets deltagande vid Culinary Olympics 2020 i Tyskland.

– Vi är glada över att kunna hitta ett samarbete på mobilitetssidan där vi får möjlighet att transportera vår utrustning och våra medlemmar på ett miljöeffektivt sätt. Europcar erbjuder den bredden av mobilitet som vi behöver, bl a med den satsningen som de nu gör med kundanpassade transportbilar och ett brett program av kylbilar som vi behöver i vår verksamhet. Utöver detta kommer vi att ha tillgång till personbilar med ren eldrift och bilar med laddhybridteknik, för våra resor ut i Sverige där vi ska besöka råvaruproducenter, uppfödare med mera säger Fredrik Andersson, Team Manager för Svenska Kocklandslaget.

Kocklandslaget har redan nu påbörjat arbetet med sitt tävlingsbidrag till Culinary Olympics i Stuttgart och letar råvaror över hela landet.

Kort om Svenska Kocklandslaget:

Kocklandslaget består av 10 kockar och konditorer, samt tre elever, som tillsammans tävlar under svensk flagg. Laget leds av Fredrik Andersson, Team Manager och Team Captain Jimmi Eriksson. I november 2018 blev man världsmästare i Culinary World Cup. Nästa stora tävling är Culinary Olympics i Tyskland i februari 2020.

Kort om Europcar

Europcar är Europas ledande biluthyrningsföretag och finns representerat med drygt 200 000 bilar i 150 länder. I Sverige har Europcar 135 stationer och 5 500 bilar. Företaget är sedan 1997 kvalitetscertifierat enligt ISO 9001 och redan 1999 blev först i branschen att erhålla en miljöcertifiering enligt ISO 14001 av DNV (Det Norske Veritas).

Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett helägt dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.
För mer information, besök www.europcar.se

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Andersson

Team Manager - Svenska Kocklandslaget

+46 70 537 2199

fredrik.andersson@kocklandslaget.se

Niclas Runberg

Sales & Marketing Director – Europcar Sverige

+ 46 73 973 41 45

niclas.runberg@europcar.se

Guld till Svenska Kocklandslaget i Culinary World Cup

GULD TILL SVENSKA KOCKLANDSLAGET
I CULINARY WORLD CUP!

Under torsdagseftermiddagen hölls den avslutande prisceremonin i Culinary World Cup i Luxemburg. Efter guldplaceringar i både Kalla Bordet och Varmköket korades det Svenska Kocklandslaget till segrare i den prestigefyllda tävlingen Culinary World Cup, eller matlagnings-VM för lag som är den inofficiella benämningen. Pallen delar de med Singapore som kämpade till sig en silverplacering och Norge som tilldelades brons.

Sverige började sin resa i Culinary World Cup med Kalla Bordet som ställdes ut den 24 november. Efter en guldplacering i detta moment var självförtroendet på topp inför Varmköket som de tävlade
i den 26 november. Laget gick in i köken klockan 10.00 och serverade den sista rätten klockan 22.45. Med en timme kvar till första servering blev dessutom laget av med strömmen i köket, något som varade i ca 30 minuter. Detta påverkade dock inte lagmedlemmarna som körde på precis som om ingenting hade hänt.

– Vinsten är en enorm lagseger! Alla har stått upp för varandra och utfört vårt arbete som ett lag. Vi är så otroligt stolta att få sätta Svensk Gastronomi och alla våra fantastiska producenter av bra råvaror högst upp på prispallen. Vi har kämpat hårt för detta tillsammans och nu ska vi fira ordentligt! säger Fredrik Andersson, Team Manager, Svenska Kocklandslaget.

Domarna fanns under Varmköket hela tiden på plats i tävlingsköken. De plockade slumpvis ut fem tallrikar av varje rätt för bedömning. Domarna bedömer allt från ekonomi och hantverksskicklighet till organisation, team-work i köket och hur servicen flyter. Men självklart är det smak och presentation som värderas allra högst.

Under Kalla Bordet bedömde domarna de 26 rätterna enbart efter utseende och teknik, så kallad ”Visuell Smak”. Alla rätter presenterades kalla och täcktes med ett tunt lager gelé för att se perfekta ut under flera timmars domarbedömning. I år var sista gången det svenska laget ställde ut det Kalla Bordet, då momentet till OS 2020 kommer tas bort. Detta på grund av den enorma mängd svinn som momentet orsakar. Beslutet har tagits av tävlingsledningen efter stora påtryckningar av bland annat Sverige.

Här laddar du ner bilder på samtliga rätter som Sverige tävlat med i både Kalla Bordet och Varmköket, samt actionbilder från båda tävlingsmomenten:https://we.tl/t-KJS4yG1zUb

Bilderna är skyddade med lösenordet: curiousbynature Fotograf Per-Erik Berglund / Znapshot AB

Nyfikenhet är ledordet i Svenska Kocklandslagets nya tävlingstema

I november i år tävlar Svenska Kocklandslaget i de kulinariska Världsmästerskapen som går av stapeln i Luxemburg. Till VM har Kocklandslaget valt att arbeta med ett individuellt tema som arbetats fram av samtliga medlemmar i laget under vintern. Temat har de valt att döpa till: ”Curious by nature”. Samtidigt släpper laget en sinnesfilm på temat där titelspåret Moln är gjort av artisten Menke.

 

-       Som kock på världsnivå måste man ständigt gå emot det förväntade och bestämma sig för att utveckla och förfina det redan perfekta. Drivkraften som ligger bakom storslagna prestationer är nyfikenheten, en insikt som har lett fram till tävlingstemat: Curious by nature. Temat beskriver oss som lag och vad vi står för. Konkurrensen är knivskarp, men vi går för guld, säger Team Manager Fredrik Andersson.

 

Efter nästan ett år med den nya laguppställningen har Svenska Kocklandslaget tillsammans med matkommunikationsbyrån Food & Friends arbetat fram det nya tävlingstemat och konceptet laget ska arbeta efter. Temat syftar till att hålla en röd tråd för både lag, sponsorer och fans. Under OS i Erfurt arbetade man framgångsrikt med temat ”Respect for the resources” ett tema som har utvecklats till ”Curious by nature”.

 

 

-       Temat innebär i praktiken mycket experimenterande, vilket kan leda till en hel del frustration i köket, när saker inte går riktigt som man tänkt. Men med det här nyfikna laget som bara fortsätter att utforska, hittar vi ibland fram till smaksensationer som är så bra att allt är värt det, fortsätter Fredrik Andersson.

 

Kocklandslaget har tränat på VM-menyn tillsammans under ett års tid med månatliga varmköksträningar för 110 gäster i ”Framtidens Kök” hos Electrolux i Stockholm. Under våren kommer laget även att göra en del gästspel och aktiviteter på olika platser i landet som givetvis kommer att genomsyras av det nya temat.

Vårens kalendarium för Svenska Kocklandslaget:

MARS: Nordiska Mästerskapen i Herning

Tävlande: Ola Wallin

APRIL: Gastro Nord

(olika aktiviteter hela veckan)

MAJ: Göteborgsvarvet

Landskamp mot det norska

landslaget

JULI: Global Chef & Global Pastry Chef

Kuala Lumpur, Malaysia

Tävlande: Jimmi Eriksson & Frida Bäcke

SEPTEMBER: Lagets sista träning sker

på annan ort än Stockholm

OKTOBER: Generalrepetition

i Stockholm, Kalla bordet ställs ut i

Ljusgården på NK

NOVEMBER:

Culinary World Cup (VM 2018),

Luxemburg

 

För mer information, högupplösta bilder på laget, samt intervjumöjligheter med någon i Svenska Kocklandslaget, vänligen kontakta Elina Gregor/ Carolina Lenngren, PR-ansvarig/ presskontakt på Food & Friends, carolina.lenngren@foodfriends.se, 076 – 019 3696.

Svenska kocklandslaget ägs av den ideella föreningen SKF (Svenska Kockars Förening). Det är en ideell förening som samlar Sveriges matlagare kring intresset att utveckla kompetenserna i branchen och att öka intresset för svensk gastronomi. Svenska kocklandslaget finansieras genom ideellt arbete och sponsorer. Svenska Kocklandslagets primära syfte är att utveckla svensk gastonomi och upplevelsen kring råvaror och maten, samt vara del i att utveckla den internationella tävlingsgastronomin. Svenska Kocklandslaget tränar i Framtidens kök på Electrolux HK i Stockholm. www.kocklandslaget.se

 

SVENSKA KOCKLANDSLAGET BESEGRAR DANMARK I KÖPENHAMN

SVENSKA KOCKLANDSLAGET BESEGRAR DANMARK I KÖPENHAMN

Under måndagen, den 21 augusti, besegrade det Svenska Kocklandslaget Danmark i en landskamp i Köpenhamn.

Tävlingsuppgiften bestod i att förbereda en trerätters mid- dag till 110 personer under 6 timmar. Förrätten skulle bestå av norsk hälle undra samt danska blåmusslor. Varmrätten skulle bestå av kalvrygg och kalvbog. Desserten skulle baseras på Ke r samt choklad.

Det svenska laget under ledning av Team Manager Fredrik Andersson bestod av:

 

Tommy Eriksson,

Högberga Gård, Lidingö

Ola Wallin,

SK Mat & Människor, Göteborg

Anders Karlsson,

The Absolut Company, Stockholm

Daniel Haynes,

TAP room, Stockholm

Fredrik Borgskog,

Frilans

Kasper Kleihs,

Upper house, Göteborg

 

Svenska Kocklandslaget ägs av den ideella föreningen SKF.

Svenska Kockars förening är en ideell förening som samlar Sveriges matlagare kring intresset att utveckla kompetenserna i branschen och att öka intresset för svensk Gastronomi
och vår matkultur samt utveckla framtidens restaurangupplevelse.

Kocklandslagets primära syfte är att utveckla svenska gastronomi och upplevelsen kring råvaror och maten, samt vara del i att utveckla den internationella tävlingsgastronomin.

 

PRESSMEDDELANDE | TISDAG 22 AUGUSTI 2017

VINNARMENYN

Algrimmad hälleflundra.

Serveras med blåmussel och mandelemulsion, bakad blomkålsroyal med hälleflundramousselin. Sås på rostad hälleflundrabuljong smak- satt med syrad grädde och grillat smör, brandade krokett, ragu på bondbönor, mandel och gurka.

Smörglaserad kalvytterfilé med äpple och fänkålspollen.

Kålpudding på kalvbog och karamelliserad kål. Gräddbakad kålrot med frasig bog samt picklad kålrot, syrlig äppelcremè, pure på kålrot och grönpepparmiso. Fänkålscrudité, syltlök och senapskornsragu med vårlöksinfuserad kalvsky.

Ört-och kefirrsorbet

med chokladbavaroise smaksatt med Kefir, körsbär & romkompott med aprikoskärnor. Serveras med körsbär och mandel jaconde, mjölk- chokladkrisp samt vanilj & körsbärsås.

För intervjuförfrågningar samt bildmaterial, kontakta:

Team Manager Fredrik Andersson

fredrik.andersson@kocklandslaget.se +4670-5372199

eller

Carolina Lenngren,

presskontakt på Food & Friends, carolina.lenngren@foodfriends.se

 

Svenska Kocklandslaget ägs av den ideella föreningen SKF.

Svenska Kockars förening är en ideell förening som samlar Sveriges matlagare kring intresset att utveckla kompetenserna i branschen och att öka intresset för svensk Gastronomi
och vår matkultur samt utveckla framtidens restaurangupplevelse.

Kocklandslagets primära syfte är att utveckla svenska gastronomi och upplevelsen kring råvaror och maten, samt vara del i att utveckla den internationella tävlingsgastronomin.