Med hållbarhet i fokus: GROHE och Svenska Kocklandslaget i nytt samarbete

Stockholm 11 april 2019

Närodlat och hållbart blir allt viktigare ingredienser i svenskarnas kök. Just hållbarhet står i fokus när den ledande sanitetsleverantören GROHE nu inleder ett samarbete med det Svenska Kocklandslaget. Samarbetet sträcker sig initialt över två år, till och med slutet av 2020. Det är en del av GROHEs storsatsning i Sverige, där företaget fokuserar på hållbara designlösningar för medvetna svenskar.

 

Svenska Kocklandslaget har skördat stora framgångar de senaste åren, inklusive en seger i Culinary World Cup 2018. Det har gett Kocklandslaget en plattform att kommunicera sina hjärtefrågor: närodlade svenska råvaror samt matlagning med kvalitet, miljö och hållbarhet i fokus. Dessa värderingar faller i linje med GROHEs satsningar på innovativa sanitetslösningar för köket. Samsynen kring hållbarhet är också anledningen till varför man initierat samarbetet.

 

– Vi är väldigt glada över detta samarbete. Att få möjlighet att jobba med ett globalt varumärke som lägger stor vikt vid innovation och miljöbesparande åtgärder är otroligt kul. Vi ser fram emot att tillsammans med GROHE arbeta fram fler bra lösningar för köksmiljöer, sägerFredrik Andersson, Team Manager för Svenska Kocklandslaget. 

 

Med det nya samarbetet vill GROHE bidra med sin expertis inom hållbara lösningar för köket. Samtidigt ser företaget en möjlighet i att stötta Kocklandslaget mot nya framgångar och för båda parter att kommunicera sina gemensamma kärnvärden. 

 

– Svenska Kocklandslaget är internationellt erkända för sitt nytänkande och fokus på miljö. Innovation och hållbarhet genomsyrar allt GROHE gör och det finns därför en gemensam värdegrund i samarbetet. Denna typ av partnerskap är otroligt roliga och inspirerande, samt en viktig del av den satsning GROHE gör i Sverige under 2019, säger Christina Holmberg, Marketing Manager på GROHE.

 

För mer information, vänligen kontakta:

Christina Holmberg, Marketing Manager 
Tel: +46 721 81 20 91

Mail:christina.holmberg@grohe.com

Om Svenska Kocklandslaget

Kocklandslaget består av 10 kockar och konditorer, samt tre elever, som tillsammans tävlar under svensk flagg. Laget leds av Fredrik Andersson, Team Manager och Team Captain Jimmi Eriksson. I november 2018 blev Kocklandslaget världsmästare i Culinary World Cup. Nästa stora tävling är Culinary Olympics i Tyskland i februari 2020.

 

Om GROHE

I norra Europa har GROHE sitt regionala högkvarter i Köpenhamn och lokala säljkontor i Oslo, Stockholm och Helsingfors. GROHE är världens största leverantör av sanitetsprodukter samt ett globalt varumärke, dedikerad åt att producera och erbjuda innovativa vattenprodukter. Under flera årtionden har GROHE hållit fast vid sina varumärkesvärderingar; teknologi, kvalitet, design och hållbarhet. Dessa värden belyser GROHEs engagemang för att utveckla enastående upplevelser och att erbjuda ”Pure Freude an Wasser”. Genom ingenjörsvetenskap, innovation och design starkt förankrad i Tyskland, kan GROHE stolt hänvisa till brickan ”Made in Germany”, som ytterligare förstärker kundernas förtroende för varumärket. Alla GROHEs produktionsanläggningar använder sig av tekniker av hög kvalitet, för att försäkra enhetlighet med GROHEs värden och standarder. GROHE kan därmed försäkra att produkterna motsvarar även de högsta förväntningarna för utförande och funktion.Under de senaste 10 åren har GROHEs framgång bekräftats av mer än 280 design- och innovationspriser, samt ett flertal topplaceringar som ”Tysklands mest hållbara stora företag”. Flera projekt av hög profil världen runt är försedda med GROHEs produkter, vilket bevisar hur både arkitekter, designers samt utvecklare föredrar GROHEs produkter.

 

I 2014 blev GROHE en del av LIXIL Group Corporation, ett börsnoterat företag listat på Tokyobörsen. LIXIL är en global marknadsledare inom sanitetsindustrin, och förvaltar en bred portfölj av kända varumärken som GROHE, American Standard, och INAX. LIXIL är också Japans största leverantör av bostads- och byggmaterial.Läs mer på www.grohe.com